4 februari 2022 IJs

La Venezia, hoe ambachtelijk roomijs op grote schaal tot een succes brengen.

La Venezia is niet zomaar een ijsmaker. De Nederlandse specialist in ijs- en dessertproducten staat voor ambachtelijk roomijs, in de vorm van unieke ijsoplossingen en revolutionaire nagerechten voor gekende groothandels en kleine, ambachtelijke klanten. Hun revolutionaire aanpak vertaalt zich in de kunde om zowel hogere als lagere klantsegmenten aan te spreken en ook efficiënt van dienst te zijn. Industrie én ambacht, dus. Dat doen ze met Colac, op een indrukwekkende schaal.

Bram Moons, algemeen directeur van La Venezia, vormt de derde generatie in het La Venezia-verhaal. De eerste hoofdstukken werden al in 1983 geschreven. Het ambachtelijke gevoel houdt hij sindsdien hoog in het vaandel. ‘We produceren normaal gezien 6 tot 7 miljoen liter ijs per jaar. Als je weet dat een gemiddelde portie 100 gram is, snap je de schaal wel zo’n beetje. Daarbij bedenken we steeds nieuwe producten, voor zowel groothandels als kleine ijsmakers’, begint hij.

Een indrukwekkend private label

La Venezia benadert restaurants niet rechtstreek maar leunt op een brede distributie via de gekende Food Service Horeca-groothandels. Aangevuld met de inkoop van de beste melk, boter, slagroom en vers fruit, belanden er zo jaarlijks miljoenen, overheerlijke ijsproducten bij de eindklanten.

 

Innovatie is daar een sleutelingrediënt in, vertelt Bram. ‘We kennen de markt en zien zo snel waar we met nieuwe producten voor impact kunnen zorgen. Denk aan ijsproducten gebaseerd op groene thee in Aziatische restaurants, bijvoorbeeld. Deze concepten groeien organisch. Het is pure productontwikkeling – daarin laten we onze ervaring spreken.’

Colac als succespartner

En Colac is in dit verhaal een goede partner. ‘We werken al sinds 2011 samen met Colac, en elk jaar bouwen we aan nieuwe hoofdstukken, in de vorm van nieuwe producten. Eigenlijk kunnen we heel veel zelf, maar de keuze voor Colac is pragmatisch. Dankzij de machines, de capaciteit en de interne know-how op het vlak van fruit en sauzen, kan Colac ons efficiënt terzijde staan. Ons zou het te veel moeite kosten om de Colac-ingrediënten consistent op te leveren en zelf zijn ze er de besten in. Waarom zou je dan niet samenwerken? Wat anderen beter kunnen, besteden we uit. Ook dat is een deel van ons succes.’

Communiceren als gelijken

Colac en La Venezia zijn twee handen op één buik. Dat begint met expertise in dezelfde industrie en een vlotte babbel. ‘We kennen beiden de markt en zien dus dezelfde vragen voorbijkomen. Als ik voel dat er ruimte is voor een specifiek product, omdat ik die vraag van klanten krijg, dan is het met Colac fijn sparren. Je praat tenslotte makkelijk over concentraten, vruchtensappen en stabilisatie met specialisten ter zake.’

 

Een voorbeeld van deze troef? Daarvoor hoeft Bram slechts een paar maanden terug in de tijd. ‘In april kwam ik met een dergelijke vraag. We wilden een nieuw sinaasappel-mango product lanceren in de supermarkt. Het moest echter op korte termijn klaargespeeld worden. Op een week tijd slaagden we erin om samen een eerste batch van 100 kilo te voorzien. Een week! Normaal moet je minstens twee maanden rekenen voor zo’n opdracht. Dat toont hun flexibiliteit.’

 

En nu? Hoe ziet de toekomst eruit voor La Venezia en Colac?

Daar is Bram helder over. ‘Doorheen het jaar krijgen we altijd veel klantvragen, dat resulteert in gemiddeld 5 tot 10 nieuwe producten per jaar. Afhankelijk van onze noden voor elk product, betrekken we Colac hierbij. Zo groeit ons assortiment jaar na jaar – net als Colac’s rol in ons aanbod. Samen groeien we door.’

‘We hebben aan een half woord genoeg om met een heldere analyse te komen qua haalbaarheid van mijn idee.’

Bram Moons - Managing Director

Genoeg gelezen? Laat ons jouw verhaal schrijven.

Jouw traject begint bij Colac. Met onze dessertsauzen, fruitbereidingen en warm flavour bereidingen geef je jouw producten net dat extraatje. Wij stellen graag onze expertise ter beschikking om te kijken waar we jou het beste van dienst kunnen zijn.

Of het nu gaat om productieverbeteringen, aanpassingen aan recepten of zelfs geheel nieuwe producten, contacteer ons en we werken graag een oplossing uit op jouw maat.

Contacteer ons